......hoe gekker - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu ......hoe gekker - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu

......hoe gekker

Door: Jan

18 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Three.............two............one

Is er iemand die nog twijfelt of ik die sprong gemaakt heb (want je kunt ook nog terug). Niet om stoer te doen maar maar los van toch wat opgebouwde spanning was er geen seconde twijfel.
En die sprong, de vrije val, de snelheid waarmee dat riviertje op je af komt.
Geen woorden voor, toen ik los was was de eerste gedachte....oh.... wat geweldig en hoort alle bungy jumpers het altijd uitschreeuwen van opwinding. Het was bij mij niet anders, een paar keer op en neer jojo-en.
Toen keek ik omhoog en zag zeer hoog boven me die cabine, super ervaring. Om nooit te vergeten. Ik zou het zo weer doen en sluit dat ook geenszins uit, dat je het maar weet.

Hoe ouder , hoe gekker dus.
Het was erg opvallend dat er ALLEEN MAAR van die jonge "galpers" waren.
Waar is trouwens die hoogste jump...?

Wilhelmien heeft het allemaal gezien vanaf een platform maar voor de eigen foto's was ze te laat en de afstand was vrij groot. Gelukkig heb ik het allemaal toch op video en foto's.

De tijd in Queenstown was echt een hoogtepunt. Hierna onderweg gegaan naar Milford Sound. Wat de Grand Canyon is voor de USA is Milford Sound voor Nieuw Zeeland. Die mag je niet missen. Milford Sound ligt in een fjordengebieden (die ze hier overigens fiorden noemen). Goed te vergelijken met Noorwegen maar het superlatief daarvan wat ons betreft.
De weg er naartoe is waanzinnig mooi.

Milford Sound heeft echter een groot probleem: het regent er 7 meter !!!! per jaar, vergelijk de Bilt 0,8 meter per jaar. Als het niet regent is het er bewolkt dus al die pracht zie je meestal niet.
Maar.......we were lucky. Schitterend weer, met van die witte wolkenslierten rond de toppen. Meteen de boottocht gedaan, we dachten dat eerst nog uit te stellen tot deze morgen maar gelukkig niet gedaan want vanmorgen was het, jawel, zwaar bewolkt, niks te zien.
In de Milford Sound voeren we tot aan de Tasman zee, op de terugweg werden we verrast met een groep dolfijnen, met jonkies erbij. Ja echt, veel beter kan het toch niet worden. Dat dit genieten is hoeven we jullie niet te vertellen, dat is wel duidelijk.

Wilhelmien geniet van het feit dat ze niet hoeft te koken, ik ben de kok, geen haute cuisine maar meer camping cuisine maar zo'n blik soep is echt heel lekker. En wat denk je van een lekkere visstick, yam, yam....

De sandflies zijn zeer irritant, die dingen steken en je moet echt binnen blijven, een paar avonden is dat het geval geweest. Is alleen aan de westkust en die hebben we bijna gehad dus hoop op beter.
De weersvooruitzichten zijn op dit moment zeer goed.

We zijn nu op weg naar het meest zuidelijke deel, op zoek naar de pinguins.

Wat we ook nog even kwijt moeten is de sterrenhemel. Dat is echt niet voor te stellen, je ziet de melkweg als een brede sterrenwolk van links naar rechts. Is het nou typisch zuidelijk halfrond of komt het doordat we hier absolute duisternis hebben en geen lichtvervuiling dat er bij ons per saldo altijd wel wat is.

We sluiten af vanaf een terras, stappen zo weer in en rijden nog wat.
Nee, druk hebben we het niet meer vandaag.

Doei

(overigens heb ik nog een belevenis in Queenstown overgeslagen, doen we volgende keer).

I

• 19 Februari 2013 - 10:40

Paul & Aniek:

Pictures please!!

• 19 Februari 2013 - 11:47

Ger:

Ja,ja, 't lukt ammel aarig daor in Niijj Ziland. Ge bent daor toch vul better af és dé ge naor dé aander Zilland, wittewel vlak bé Uuje, op vukansie waart gegaon!
    Al hil wé meegemakt, utgeprebeerd, gezien, gehurd, gevuuld en geëete. Mar vurral genote, zo lees ik nou.
    Ge het groot gelijk !
    Wellie zèn nou trug uiwt Gambia en Senegal. Zulle we 't saame ok nog over hebbe.
    Vur nou: nog veul plezier en 'n goei vukansie wèjur.

Houdoe,
    Ger

• 19 Februari 2013 - 11:47

Ad En Sjan.:

Hallo Jan en Wilhelmien,

Goed van je, wat een ervaring om dat zo mee te maken.
    Weet je waar de hoogste jump is? In Zuid Afrika.

Nog een gezellige vacantie.
    Groetjes Ad en Sjan.

• 19 Februari 2013 - 13:13

Geert:

Early Maori legend even has it that the god Tu-te-raki-whanoa had just finished creating the landscape of Fiordland, but the landscape was so stunning in beauty that it stopped people from working and they stood around staring in awe. The goddess Hinenuitepo became so angry at these unproductive people that she created the sandfly to bite them and get them moving again.

lange mouwen, broek in de sokken en DEET op de handjes -> no worries ;)

• 19 Februari 2013 - 21:03

Hans Sleegers:

Dag Jan,

Toen ik las dat je betaald had voor de sprong was bij mij alle twijfel verdwenen. "Sund van het geld" We hadden het er afgelopen zondag met Ria en Henk nog over toen we hen tegen kwamen. Wij allen waren overtuigd, "Jan Springt" Betaald is betaald en Jan wil waar voor zijn geld en geen kat in de zak. Maar eenmaal in het "Bakkie" gaat Jan niet terug. Relex verder!! Ine en Hans

• 19 Februari 2013 - 21:56

Gerard En Jeanette:

Dag Wilhelmien en Jan,

Wat een bofferds zijn jullie met zulke vakantiebestemmingen. Wij mogen alleen op afstand hiervan
    meegenieten. En dat doen we ook hoor.
    Houden jullie er wel rekening mee, dat na pensionering er nog voldoende vakantiebestemmingen over zijn?
    Jan, je mag dit jaar bij ons komen verven: want hoogtevrees telt niet meer.
    Wilhelmien, wat zul je straks veel te vertellen bij onze woensdagkoffie. We missen je wel.
    Groeten en nog veel genieten, dan doen wij dat ook.
    Gerard en Jeanette

• 19 Februari 2013 - 21:56

Gerard En Jeanette:

Dag Wilhelmien en Jan,

meegenieten. En dat doen we ook hoor.
    Jan, je mag dit jaar bij ons komen verven: want hoogtevrees telt niet meer.
    Groeten en nog veel genieten, dan doen wij dat ook.
    Gerard en Jeanette

• 20 Februari 2013 - 13:31

Mary:

Ha die Jan en Willemien,

Ik lees iedere keer met verbazing jullie verhaal. Ben stikjaloers, dat zeker, maar het zij jullie gegund.
    Jullie hebben verdertoch nog niks meegemaakt en gezien van onze aardbol, dus vooruit!
    Voor ons is het wachten op een avondje foto' s kijken met alle vrienden en natuurlijk de buren.
    Geniet maar lekker van jullie vrijheid en al het moois wat jullie nog te wachten staat (die pinguins lijkt me wel heel geweldig).Nog 3 weken!!!!!!
    Heel veel groetjes van de buurtjes.