Hoe ouder..... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu Hoe ouder..... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu

Hoe ouder.....

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg

17 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Het gaat super met ons.
We zijn momenteel in Queenstown, daar waar de nodige extreme sporten zijn uitgevonden. Het is hier geweldig. Een erg relaxte sfeer en je kunt hier je dollars erg goed kwijt.

We doen eerst de westkust, dat wil zeggen als het weer goed genoeg zou zijn, we kunnen redelijk snel het programma omgooien en naar het oosten gaan waar het veel minder regent. Maar tot nog toe kunnen we hier blijven, het weer is eigenlijk fantastisch, niet super warm, maar de zon is zo ontzettend lekker.

We hebben aardig ons dagprogramma en dat is erg simpel, ik gaf het al eerder aan, weinig doen. Nog eens gezegd dat het hier wel zo waanzinnig mooi is, iedereen zegt dat dan vooraf ook, dus dat zal wel maar het is met de zon er op gewoon adembenemend.

Nu wat anders:
Ik klom op de nok van het dak, op de hoogste ladders en vond het nog leuk ook. Ik schilderde de dakgoot, hoogte geen enkel probleem. De laatste jaren is dat wat minder geworden, ik durf het niet meer zo goed. Laat het maar aan een ander over, de bovenramen wassen kan nog net.

Of ik daar na gisteren nog mee weg kom.....?

"Pap, waarom doe je het nou? Vind je het leuk of moet je iets bewijzen?" Dat laatste mijn beste Paul, binnenkort zal ik op mijn website schrijven waarom ik iets dien te bewijzen.

Gisteren onderweg van Wanaka naar Queenstown, een rit van pakweg 120 km. Een makkie. De geplande activiteit in Wanaka kon niet door gaan vanwege teveel bewolking (guess what?) dus wat eerder onderweg gegaan dan gepland.

Onderweg passeer je dan een bungy jump locatie, nota bene die plek waar de eerste commerciele bungy jumps zijn ontstaan, het is hier gewoon uitgevonden, in 1986. Natuurlijk even gaan kijken. Springen vanaf de Kawarau swingbridge, waauw, wat een hoogte. Nou had ik thuis al (getuige bovenstaande vraag van Paul)me al voorgenomen de Nevis Highwire te springen. Tot mijn grote ontsteltenis was de sprong vanaf de Kawarau bridge 43 meter, de Nevis is 134 meter!! De op 3 na hoogste ter wereld !!!, de hoogste van Nieuw Zeeland.

Het bleek dat je de Nevis kon boeken vanaf daar. "Do you want to jump this afternoon, sir?" Mijn iets te stoere "yes" betekende dat ik al mijn creditcard had getrokken voordat ik het wist. Gelukkig kon Wilhelmien mee als spectator. "The bus leaves in 15 minutes, you can wait outside".
Het ging er snel van komen.

Ik ga even terug naar Rooi. Als het over hoogtes gaat is de knoptoren mijn referentie. Toch een knoepert van een toren, mijn geboortegrond. De toren is 65 meter hoog en je kunt er bijna geheel bovenaan naar toe klimmen, ik had al eens dat voorrecht. Wat een hoogte. Oke, zet nu twee van die knoptorens op elkaar en klim door in de tweede. Boven aangekomen, 130 meter, stap je over het hekje heen en staat aan de buitenrand. Stap op een klein duikplankje aan die buitenkant en ga op het randje staan, met niets om aan vast te houden. Kijk naar neden. Heb je 'em?
Oke, dat is de NEVIS HIGHWIRE !!!!!!!! En daar had ik geld voor betaald om vanaf te springen.

Met de bus er naar toe. Een smalle, onverharde, zeer steile gravel weg. Bovenaan gekomen een werkelijk schitterende berg omgeving. maar ik had er pas achteraf oog voor. Efficient georganiseerd daarboven, binnen 5 minuten zat ik in zo'n tuigje. Een aantal handtekeningen en zo, alles eigen risico, je kent dat.

Weer enkele minuten later is een soort glazenwasser bakkie aan twee touwtjes schoven we boven een machtig ravijn, midden daarboven een cabine hangend aan twee kabels tussen de bergwanden. Na die hachelijke oversteek, overstappen in die cabine. "Jan, you are the first to jump".

Zitten in een soort tandartsstoel, nog wat gegesp hier en daar (het vertrouwen in je medemens moet hier wel heel erg hoog zijn). All right, opstaan en als een boeienkoning op dat schavotje (denk aan die twee knoptorens). Een hand achter je houd je nog vast. Nog wat instructies die ik echt niet meer herinner.
"Are you ready to jump?" ............three.........................two............................................one.... .. . . . . . . . . .

  • 17 Februari 2013 - 02:30

    Truus Spikmans:

    HOI WILHELMIEN EN JAN

    WOW!!! SPRINGEN JAN
    BELEEF EN GENIET

    FIJN OM JULLIE VERHALEN TE LEZEN

    TRUUS EN AD SPIKMANS

  • 17 Februari 2013 - 10:57

    Henk En Ria.:

    Hallo,

    STOER STOER STOER. Ons Wilhelmien zal zeker net zo zenuwachtig zijn geweest als Jij.
    Wat super allemaal.

    Groeten Henk en Ria.

  • 17 Februari 2013 - 11:35

    Geert:

    thát's my godfather!

  • 17 Februari 2013 - 12:16

    Hans Sleegers:

    Nou Jan,

    Petje af!!!! voor deze sprong. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet z'n zelfvertrouwen heb ik de materialen van een ander. En de knoptoren ken ik, daar ben ik recentelijk ook nog ingeklommen. Wat een hoogte. Ik weet niet of je tijdens de sprong tijd hebt om te denken, zo ja, en waar je allemaal aan denkt. Misschien vertel je dat nog eens. Fijne vakantie verder toegewenst. Hans

  • 17 Februari 2013 - 13:27

    Marja En Bart:

    Hallo Wilhelmien en Jan,

    Volgens ons hebben we hier te maken met een echte cliffhanger!!!

    Groetjes uit Knoptorendorp,
    Marja en Bart


  • 17 Februari 2013 - 19:52

    Huub En Hennie:

    WOW Jan!!!!!!!!!!!!!!!!!
    WOW Wilhelmien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Mijn hart klopt hier al in mijn keel.................

    En dan weer heerlijk relaxen of ben je dan te hyper?

    Groetjes,
    Huub en Hennie

  • 17 Februari 2013 - 22:02

    Jose:

    Hallo avonturiers,

    Dat is weer eens wat anders dan dollen met carnaval. Meteen van je hoogtevrees af. Geweldig wat jullie allemaal meemaken. Nog veel plezier. Groeten José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 5501

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 16 Maart 2013

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: