Niets doen - Reisverslag uit Lake Hawea, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu Niets doen - Reisverslag uit Lake Hawea, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu

Niets doen

Door: Jan

15 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Lake Hawea

Een zwoele zomeravond aan Lake Hawea. Het is nu vrijdagavond, na de laatste update van maandag weer enkele dagen verder.

Wat is niets doen toch heerlijk. Als ik tenminste onder niets doen mag scharen het dagelijks een heerlijke rit maken, een boodschapje doen, wat wandelen, wat foto's maken, wat in de zon zitten, wat in heerlijk natuurwater zwemmen, boekie lezen, een beetje koken. Als er dat allemaal onder valt dan hebben we de afgelopen dagen gewoon niets gedaan.

Of toch: gisteren waren bij de Franz Josef gletsjer en de Fox gletsjer. Iedere Nieuw-Zeeland ganger moet daar naar toe natuurlijk.
Om het op zijn "turns" weer te geven: het eerste vluchtelement is gemaakt. Wilhelmien is niet de grootste dare devil onder ons dus als het over de Nieuw-Zeelandse extremiteiten gaat zal het nieuws misschien meer van mij komen. Toen we gisteren onderweg waren naar de Franz Josef pushte Wilhelmien mij om toch zeker de helikoptervlucht te maken.
Omdat ik de druk niet kon weerstaan heb ik er maar aan toegegeven. De zogenaamde twin-glacier flight met snowlanding was echt super. Het was niet mijn eerste helikopter ervaring maar het blijft een enorme sensatie zo'n vlucht, we vlogen eerst naar de Fox en hebben een landing gemaakt hoog in de bergen op een horizontaal stukje sneeuw bovenaan de gletsjer, daar kom je niet zo vaak. Fantastisch om daar uit te stappen, de kou viel mee. Daarna weer opgestegen, de weg zoeken rondom wolken en naar de Franz Josef, daar wat rondgecirkeld en ja, dat half uur is ook zo weer voorbij natuurlijk. Super hoor.
Vervolgens met de auto nog naar de Fox gereden en daar naar toe gewandeld.

Als ik terug lees wat ik zoal geschreven heb dan heb ik iets zeer belangrijks overgeslagen. Het is hier zo nondejuus mooi. Je hebt van die wegenkaarten waar met groen staat aangegeven dat het een schilderachtige route betreft. Vergeet het maar, die staan niet op de NZ kaarten aangegeven. Onbegonnen werk, ALLES !!!! is namelijk mooi. Er is werkelijk geen enkele weg waarvan je niet zegt "skon he" of "we is ut hier toch moi".

Neem nou vandaag: komen we vanaf de westkust via Haast weer wat verder het binnenland ingereden en je komt dan bij de twin-lakes Lake Wanaka en Lake Hawea. Die zijn zo ongelooflijk blauw, prachtige bergen als omgeving. Je moet regelmatig stoppen om het even in je op te nemen en voor het fotootje natuurlijk. Nu kamperen we dus aan zo'n blauw, super helder water. Het kraanwater komt gewoon uit het meer en gebruiken we gewoon voor alles. En dat is op veel plaatsen zo.

Weer enkele mooie overnachtingen gehad, prachtig gewandeld langs de zee. Je raadt het al, het bevalt ons geweldig. We hebben nog 4 weken te gaan en onze inschatting is dat dit zeer zeker niet te lang gaat zijn.

Echt wild kamperen is er niet meer bij in NZ. Ik zou niet weten waar namelijk want overal staat "no overnight camping". Van Jeroen hoorden we al dat dit de laatste jaren danig veranderd is. Geen nood, de DOC campings met alleen een toiletje en waar we wat geld in een postbus mag achterlaten zijn heel erg leuk, je staat er steeds met een campertje en tentje of wat. Gezellig. Af en toe een gewone camping er tussen voor wat extra faciliteiten is dan ook fijn.

Het tweede vlucht element is gepland....?.......!.......

Tot snel.

• 15 Februari 2013 - 11:44

Rob:

Wow wat klinkt het toch gaaf wat jullie zien en beleven. Ik wil ook gaan!! Begraaf maar wat.

Ik ben benieuwd naar het volgende vluchtelement...Skydiven?? Ja doen!!!!

Kus

• 15 Februari 2013 - 11:51

Ria:

Hallo Jan en Wilhelmien,

Heel goed dat we zo op de hoogte blijven van jullie geweldige reis.
    We krijgen hier ook wel zin in een beetje zon,na de sneeuwval en gladheid van gisteren.
    Goeie reis en geniet.

Groeten Henk en Ria.

• 15 Februari 2013 - 21:38

Geert:

Echt he!? elke bocht die je maakt met je camper is weer een verrassing....
    wat is het volgende vluchtelement? Er valt in Queenstown heel wat te vliegen ;)

x geert en Alies