van den Brand ontmoet van Gent - Reisverslag uit Te Kopuru, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu van den Brand ontmoet van Gent - Reisverslag uit Te Kopuru, Nieuw Zeeland van Jan-en-Wilhelmien-in-Nieuw-Zeeland - WaarBenJij.nu

van den Brand ontmoet van Gent

Door: Jan

04 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Te Kopuru

Het is maandagavond, 20.00 uur. We zijn net terug van een wandeling van 16 kilometer en hebben Jan ontmoet. Jan van Gent nota bene, niet een, maar vele, vele honderden. Een kolonie die huist bij Cape Kidnappers. We bevinden ons in de omgeving van Napier, the worlds Art Deco centre of the world. Afgelopen nacht hebben we voor het eerst "wild" gecampeerd, een zogenaamde informal campsite. Campertje met het kontje bijna in de zee. Je had ons vanmorgen rond 6 uur moeten zien, achterklep open, hoofdeinde bijna buiten, kijkend naar de zonsopkomst. Man wat is dat genieten. We wilden vanmorgen al de genoemde wandeling maken maar aangezien die kolonie Jan van Genten alleen bereikbaar is via het strand, kun je die alleen maar doen rond laag tij, we moesten de wandeling uitstellen tot vanmiddag. Aangezien we geen planning hebben, hoefden we ook niets om te gooien, zo werkt dat met een Zelfstandige Zonder Planning. Ook vannacht weer pal aan het strand. Vanmorgen hebben we Napier bezocht.

Ik begin met vandaag maar eerst even terug naar zaterdag. Jeroen en Lorraine hebben ons zeer uitgebreid gebreefd, we vertrokken om pakweg 12.00 uur. Gestart rondom Rotorua, 2 schitterende korte wandelingen die Lorraine had aangeraden. Meteen al gigantische redwood bomen gezien en "dancing sands", een bron waarvan het opwellende water het zand laat dansen. Het water legt enkele tientallen kilometers ondergronds af en doet daar 70 jaar over!!! Het water dat we zagen is dus bij het uitbreken van de 2e wereldoorlog vertrokken, bizar en niet voor te stellen. Overnachting, 1e camping nabij Rotorua, aan the blue lake waar ik nog in gezwommen heb. Kamperen voelt weer als vanouds en dat is geweldig.

Op zondag naar het thermisch gebied nabij Waiotapu, thermal wonderland. Klinkt als een pretpark, niets is minder waar. Geysers en bizar gekleurde watertjes, moddervulkanen, erruggg mooi. Hierna gereden naar Napier waar we vandaag vertoefden.

Kortom, we zijn gestart en kunnen nog maar amper geloven waar we mee bezig zijn. Op onze camper staat "follow your dreams". Laat ik daar mee afsluiten.

• 04 Februari 2013 - 11:15

Alfred:

Je roept herinneringen bij ons op. Over die prachtige plekken maar ook over ons strandavontuur op oudejaarsnacht. 'Not on the beach'. De waarschuwing uit onze breefing die we ons pas herinnerden toen we vastzaten. Hou het dus NEAR the beach.
    Overigens is er of iets met de site mis, of iets met je GPS. Op het kaartje zit je namelijk niet bij Cape Kidnappers maar ruim 600 kilometer verder naar het noordwesten, in de buurt van Whangarei.